Televizyon Kanallarında Reyting ölçümü nasıl yapılır?
İngilizce rating sözcüğünden Türkçeleşmiş olan reyting bir şeyin değerlendirmesi veya derecelendirmesidir.
Şu anlamlarda kullanılabilir:
Nielsen reytingleri: Nielsen Media Research tarafından geliştirilmiş izleyici/dinleyici ölçüm sistemi.
Kredi reytingi: kredi derecelendirmesi.
Reyting televizyon izleyicilerinin, seçilmiş bazı ailelerin evlerine konulan people meter denilen cihaz ile ölçülür.
Bu reyting ölçme cihazlarının nerede olduğu, hangi yerlere bağlı olduğu bilinmez. Ve yaklaşık 2200 civarı bir hanede reyting ölçmektedir. Bu hanelerde dediğimiz gibi nerede olduğu bilinmiyor.
Bu 2200 ailede ölçülen veriler toplanıyor ve o verilerde hangi programın daha çok izlendiği, hangi programın daha az izlendiğini ortaya çıkarıyor. 1 reyting bugün 400. 000 rakama tekabül etmektedir. Ve 10 reyting 4 milyon gibi bir rakam olmakta.
Reyting tamamen o gece hangi programın ne kadar izlendiğini, kaç milyon kişiye ulaştığını, kaç haneye girdiğini ve bunlar arasında ki sıralamayı düzenleyen bir sistemdir. Bu AGB tarafından ölçülür. Yaklaşık olarak AGB 1988 yılından beri reytingi ölçmektedir.
Reyting Neden Önemli?
Reyting aslında tabiî ki izleyiciyi çok fazla ilgilendiren bir şey değil. Reyting sistemi tamamen reklam verenlerin kurduğu bir sistem ve reklam verenler hangi programın daha çok izlendiğini, hangi programın dakikasının daha çok seyirci çektiğini görmek ve o saat dilimlerine reklamlarını yerleştirmek için oluşturduğu bir sistem bu.
Televizyonları çok fazla ilgilendiriyor. Çünkü o para getiriyor demektir. Ve reklam verende hangi program çok izleniyorsa, hangi kanalın kuşakları daha fazla izleniyorsa orada kendi reklamlarını göstermek istiyor.
Dolayısıyla reklam veren üzerinden dönen ve tamamen paraya endeksli bir iş olduğu için yapımcısını da, oyuncusunu da, ve doğal olarak izleyicisini de bizleri de reyting etkiliyor.
Reyting Sistemi Güvenilir mi?
Reyting sistemi güvenilir bir sistem. Çünkü Dünya’da nasıl uygulanıyorsa, Türkiye’de de aynı şekilde uygulanıyor. Bizde reyting sistemine yapılan en büyük eleştiri, izlenme sayısının azlığı. 2000-3000 kişi 70 milyonluk ülkeyi nasıl temsil eder gibi.
Bu oranlamalar doğru yapıldığı sürece son seçimlerde de biliyorsunuz 2000 kişi üzerinden bütün ülkenin seçim tahminlerini AKP’nin %47 oy olacağını tahmin etti. Dolayısıyla örneklemeler doğru yapılırsa, sonuçlar doğru alınır. Türkiye’de de reytinglerin doğru alındığı kanısındayız.
Yani biz bugün 2000-2500 değil de 10000 haneye reyting ölçeri taksak gene üç aşağı beş yukarı aynı sonuçları alacağızdır.
İnternette takılmak varken siz hâlâ sınalgı mı izliyorsunuz?
YanıtlaSil